maanantai 9. helmikuuta 2015

Suuri matkakertomus osa 1.

No niin, Flolridasta on selvitty ehjänä Suomeen ja Floridan jälkeisestä viikon sukuloinnistakin selvitty kunnialla takaisin omaan kotiin Jyväskylään. Vielä ei ole aivan päässyt tähän opiskelun makuun, mutta josko huomenna...

Reissumme Floridaan kesti kaikenkaikkiaan 17 päivää. Lähdimme matkaan 16.12. Lentomme oli ensimmäinen suora lento Miamiin Helsinki-Vantaalta, joten kentällä, koneessa ja perille päästyämmekin oli kunnon bileet. Saimme ihania jäisistä hedelmistä pyöräytettyjä fruitieita ennen koneeseen nousua, koneessa oli tietovisoja, erikoislahjoja ja ilmaiset juomat koko lennon ajan ja Miamin lentokentällä oli vastassa paloautot vesikasteineen. Yövyimme ensimmäisen yömme Hilton hotellissa lähellä Miamin lentokenttä. J:n vanhemmat hakivat vuokra-auton seuraavana aamuna ja aloitimme matkan kohti Orlandon lähellä olevaa Kissemmeetä. Asuntomme sijaitsi The Seven Dwarfs-lomakylässä ja olimme erittäin tyytyväisiä koko lomakylään. Asunnossamme oli tarpeeksi huoneita meille kaikille, alue oli vartioitu, siellä oli iso ja lämmin uima-allas ja spa-allas, lentopallokenttä ja kaikkea muuta hienoa. Alue oli myös todella siisti ja sijaitsi hyvällä paikalla.

Kissemmeestä päin teimme reissuja mm. Walt Disney Worldiin, Universal studioille, Kennedy's space centeriin, Kongo Riveriin minigolfaamaan ja shoppailemaan Orlandon outletteihin. Disney World ja Universal olivat sikäli pettymyksiä, ettei niissä juuri mitään kerinnyt päivän aikana nähdä, mutta toisaalta en olisi jaksanut kahta päivää putkeen semmoista jonotustakaan. Ihmisiä oli siis valtavasti. Niin paljon, että oli vaikea päästä eteenpäin ja jonot laitteisiin olivat lyhyimmillään puolitoista tuntia. Olen käynyt myös Euro Disneylandissa Pariisissa ja se oli ehdottomasti paljon parempi paikka! Aivan samannäköinen alue samanlaisine laitteineen, ainut ero on se, että Pariisin Disneylandin ehtii nähdä päivässä, ainakin jos menee kesäkuussa.

Kennedyn space center oli mieletön, eikä siellä tarvinnut juuri jonottaa. Pääsimme bussilla kierrokselle, jossa näimme mm. rakettien laukaisupaikan ja Nasan päärakennuksen. Kävimme myös raketinlaukaisustimulaatiossa ja näimme oikean raketin, kuumoduulin ja avaruuspuvun. Pääsimme myös koskemaan ihan aitoa kuukiveä. Space centeristä mukaani tarttui aivan ihana iso ja harmaa college-paita, joka on minulla sen ostamisesta lähtien melkein joka päivä päällä. Se vain vähän kulahti pesukoneessa, joten se ei ehkä aivan koulukäyttöpaita ole.

Jouluaattona otimme auton allemme ja lähdimme ajamaan Meksikonlahdelle Fort Myersiin. Siellä majoituimme Marriot-hotelliin. Hotelli oli hieno, mutta olin vähän pettynyt, kun siellä ei kuusen lisäksi noteerattu joulua mitenkään. Söimme ruuan aivan tavallisessa ravintolassa, joimme viiniä, mutta mitään muuta hotellilla ei ollut. Seuraavana aamuna kävimme kuitenkin saarella, jota kehuttiin länsi-Floridan kauneimmaksi. Hiekka oli valkoista ja vesi matalaa. Rannassa ui delfiinejä. Olihan se hieno :)